Julbord

I fredags var jag på julbord med jobbet vilket var en riktigt trevlig tillställning, italiensk buffé och tre glas rödvin samt avec som  höll uppe den trevliga suddiga fylla jag anskaffat mig vid sex-snåret sådär.

Mindre bra däremot var den där delen som jag inte riktigt vet var den kom ifrån. Som någon sorts snedfylla från helvetet som enbart ger mig tecken om att jag a) skall sluta dricka alkohol, b) skall sluta äta mat eller c) sluta äta stora middagar i samband med alkohol. Jag tar nog helst alternativ c) eftersom föda är en livsnödvändighet och alkohol är vad alla andra än säger en rolig sak.

För vad hände? Jo, jag drack vin på förfest och åt lite chips vilket absolut inte var i några mängder och sedan plockade jag åt mig mat från buffén som inte heller var i några mängder utan sådär lagom för samvetet. Jag slutade till och med innan jag blev proppmätt och plockade åt mig en hel del frukt men även lite efterrätt. Vad händer sedan då? Jo, jag går in på toaletten. Jag stoppar fingrarna i halsen och jag spyr upp allt som bara går. Jag sitter där och tittar på toalettstolen som är tjusigt brunfärgad av chokladmoussetårtan och undrade vad det där var bra  för innan jag städar bort allt, tittar mig i spegeln, torkar bort de obligatoriska tårarna som kommer av att kroppen blir tvingad till något den inte vill och går sedan ut  för att ta ett tuggummi. Ingen märker  något och jag vill inte att någon skall märka heller.

Samma sak skedde i torsdags. Pizza vilket jag var sugen på och det är lite tradition när vi är där. Jag äter upp den och känner  mig sådär SKYLDIG till att jag äter upp den först även om jag intalar mig att det helt enkelt var för att jag var hungrig och inget mer. Jag dricker upp det mesta av min dryck och svänger glatt in på toaletten och väl där. Ja. Gissa.

Jag som inte har fifflat med sådant på länge utan bara några  få återfall då och då. Så fort något faller ur min ram är det kört och det finns en anledning till att jag inte  vill ha mat hemma för även om jag inte anser mig vara en hetsätare så känns det som  om det är något sådant det är. Inte hetsätning utan bara vanligt ätande som avslutas med skam om jag är vid fel balans.

Roligt.

Jag hoppas på att det inte blir så på julafton för jag har redan planer på att baka julgodis (Leilas Rocky road!) och äta mumsig mat från mor utan att få skam och dålig samvete för inte äter jag speciellt mycket julmat. Det återstår att se helt enkelt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback