Kött och religion bör inte gå hand i hand.

Ju mer jag läser om halal och kosher desto mer fientligt inställd blir jag. Argumenten som går något i stil med "det är bättre att skära halsen av djuren, det bara ser läskigt ut för den som inte kan något" gör mig rosenrasande.

För tänk över en sak.

Om du fick välja att få halsen avskuren eller att få en kula genom skallen, vad skulle du välja? Det är ju inte som att de kan prova sig fram om det verkligen inte gör ont, vad har de källor på det?! Vad gör deras relation till deras gud bättre om de skär halsen av djuret när de är vid medvetande?

Det börjar så bra i reglerna. Var snäll mot djuret medan det lever, låt det inte se något annat djur dödas, skär halsen av det i ett snitt men skär inte av ryggmärgen. Finn ett fel i den meningen förutom en dålig meningsuppbyggnad.

Jag tror inte att jag kommer brinna i helvetet för att jag äter mitt kött från en ko som har blivit skjuten med slaktmask först. Jag tror inte att någon kommer till helvetet för att de vänder kycklingen upp och ned, läser ritualer över den och sedan skär strupen av den. Om det nu finns ett helvete och en himmel så tror jag nog att de kommer gå igenom vilka handlingar man har gjort och djurplågeri är inte en så bra sak.

Ja, jag har inte några källor eller hänvisningar här men jag skiter fullständigt i om andra tycker annorlunda än mig på den här frågan. Visst, folk får ha den tro de vill men att kalla det att glömma bort minoriteter är rakt av löjligt. Ska vi ha barnbordeller i Stockholm så torskarna slipper åka till Thailand?

Som jag läste en kommentar till en sak på tjuvtittat.se som jag inte riktigt kommer ihåg ordagrant men den smarte herren sade något liknande "Ta seden dit man kommer? Jag förväntar mig inte att jag ska kunna beställa fläskfilé från en skjuten gris om jag åker till ett muslimskt land." vilket det ligger mycket i.

Nej, det betyder inte att de automagiskt måste bli kristna.

Att sedan ursäkta med att det är bättre att Sverige tillåter religiös slakt för att djuren ska få det bra under tiden istället för att importera köttet utomlands ifrån där man inte vet hur djuren har levt är ännu löjligare.

Sedan har vi vegetarianerna.. Herredjävlaguddomar.. "SLAKT ÄR SLAKT VAD DET ÄN ÄÄÄÄR!" kan man likna med att ett brott är ett brott vad det än är, dödstraff för skattefiffel! Det är inte många köttätare som försöker tvinga vegetarianer till att ändra sig utan ofta så kontrar de med "kött är gött" bara för att de blir irriterade på att få höra att man är dum och outbildad för att man äter kött. Att om man äter kött så ska man godta att djuren lider över hela världen och fraktas långa sträckor.

ELLER så kan man se till att äta måttligt med kött (jag tror inte morötter är bra heller om man bara äter sådant och jag har för mig att jag läst något om att sojabönor är giftiga. Något med tofu var det, minns inte.) som kommer från Sverige för att på så vis vara duktig. Att ta ekologiskt behöver inte vara speciellt bra heller om det transporteras långt för helvete.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback