Nej, jag är inte skapad ödmjuk

Jag försöker göra ett slag i saken att leta reda på guldsmeder att ragga praktik hos och det har gått knappt tio minuter och blodkärlen i hjärnan börjar redan bulta.

Först har vi den första saken, kopierat från Wikipedia:

?Guldsmed är en hantverkare som utför arbeten i bland annat guld och silver. Guldsmedens arbete är skilt från silversmeden, genom att guldsmeden bland annat utför små detaljarbeten, såsom charnier (gångjärn), tillverkar stenfattningar, med mera.?

Vilket borde göra klart om och om igen att man inte är silversmed bara för att man gör smycken i silver. Jag SKITER komplett i att det måste finnas ett namn för dussintrollare som inte har gesällbrev. De kan säga att de arbetar som guldsmeder eller tillverkar smycken, vad fan som helst men ni är FORTFARANDE en hög med förbannade DUSSINTROLLARE hur jävla duktiga ni än är. Ni må vara bättre än mig men jag FÅR kalla mig guldsmed, inte ni. Ni kan säga att ni tillverkar smycken eller vad fan som helst men ni är INTE guld- eller silversmeder förrän ni har papper på det. Visst, guldsmedsförbundet numera är en klubb för inbördes beundran och stövelslickeri men jag är ändå övertygad om att jag är värt mitt gesällbrev och mitt höga betyg.

Jag hittade ännu ett objekt att förakta. Visst, hon har mycket fint men mycket skit också. Dels har vi överpriserna som är löjliga, en utsågad ring med snedstämplade bokstäver för 850 jävla spänn. För det tar ju sådan lång tid att göra.. Visst, jag vet mycket väl att man måste göra avkall från hantverket för att kunna tjäna på det men man ska vara så pass duktig att vissa saker går av bara farten utan att det ska bli fult av det. Vad vet jag, snedstämplingen kanske ska vara så för att vara "charmig". Det gäller att göra en bra, enkel design som inte tar alltför lång tid för att man ska tjäna pengar, sorgligt nog dagens sanning. Men det är så förbannat sorgligt att det ska vara så.

Det ska inte synas tångmärken på tråden, det trimmar man bort för så dyrt är inte silver. Det ska inte vara felstavade ord.

Ja, jag vet att alla vid det här laget himlar med ögonen och minsann tycker att om du nu är så djävla duktig starta eget och bli framgångsrik själv då!

Jag är för perfektionistisk, jag är för ärlig, jag skulle ruinera mig själv eller så skulle jag bli en perfekt duperare av alla skators hjärtan. För uppenbarligen betalar de hur mycket slantar som helst för vad som helst.

?Silversmed är en hantverkare som utför arbeten i bl.a. guld och silver. Ofta förknippas silversmeden enbart med arbeten i metallen silver, vilket i dess ursprungliga betydelse är felaktigt. Silversmedsyrket, historiskt sett, innebär att smeden skapar föremål med en kropp, till exempel skålar, vaser, ljusstakar och askar. Därav den äldre benämningen Corpussilversmed, från det latinska ordet corpus, i betydelsen kropp. I det klassiska silversmedsarbetet skapas kroppen genom träckning med en silversmedshammare och två typer av underlag, ur en plan metallyta. Ett annat sätt är genom lödning av en eller flera bearbetade metallytor. Silversmeden arbetar i bl.a mässing, koppar, silver och guld. ?

Och alla dessa kurser på studiefrämjanden landet över som stoltserar med namnet silversmide... Kan inte kursledarna ta sitt förbaskade ansvar och informera dem regelrätt om vad ordet egentligen betyder? Smyckessmide skulle fanimig vara så mycket bättre eller så får de väl kalla det för silversmide men förklara ordentligt termerna så det inte blir fler stackare som gör samma sak.

Visst, det finns sakfel i de flesta branscher.  Jag säger fel på en hel hop med ord som de inom ämnet suckar djupt åt men den här.. Nej.. Jag HATAR det. HATAR.

Jag har inte tid att vara ödmjuk, jag är för upptagen med att vara arg på småsaker.



Min lärare har skapat ett monster av mig.


...samt att jag kan vara ödmjuk när jag är död.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback