Definitioner på jaget.

Något som jag alltid har haft så svårt för är att beskriva mig själv för andra. Exakt vad är det som de andra vill höra, är det samma saker som jag tycker är viktiga eller har de helt andra åsikter? Detta resulterar i att jag aldrig har lyckats med en seriös personbeskrivning utan att bli dumdryg, snorkig eller helt enkelt svävat iväg i andra ämnen.

Varför envisas folk alltid med sådant? "Berätta om dig själv." Ja, men vad vill du höra? Vill du höra hur snabbt jag kan svepa i mig ett glas vatten? Vill du veta om jag kan rulla min tunga? Vill du veta vad jag har i bokhyllan? Det närmaste jag kommer en personbeskrivning är att skriva upp väl valda stödord, annars blir jag bara uttråkad och skriver om annat. Så oftast undviker jag helt enkelt att skriva om mig själv. Jag hatar presentationer på communities som börjar med "Hej, hej! Jag är en tjej/kille på si och så många år och jag gör det här på fritiden." Pfeh. Tråkigt! Jag förstår mer och mer sådana som helt enkelt bara skriver: "Vill du veta något, så fråga." MEN det är svårt att veta vad man ska fråga om det inte står något alls förutom den frasen.

Detta betyder inte att jag är kungen på att sälja mig själv med magiska ord, långt ifrån. Jag skriver några korta ord och undrar om jag verkligen är sådär tråkig, går jag att fånga med bara ett par futtiga meningar? Det är inte många som lyckas skriva en bra personlighetsbeskrivning som lyckas fånga mig. Oftast blir det att jag läser texter och på så sätt fastnar för något.

För berättande är en konst som bör uppskattas.

Jag må vara svår att få ur en bra snabbeskrivning på mig själv men får jag chansen att skriva hoppar både det ena och det andra ut från fingrarna. Jag kan skriva, skriva och skriva. Om allt mellan himmel och jord, om barndom, bussresan, den grå vardagen. Då kan jag blöda ur mig hela mitt liv på mindre än en sekund, däremot inte kortfattat och lättläst.

För vem i hela friden är tråkig nog att kunna korta ner till ett par meningar om sig själv? Inte jag iallafall, jag anser mig vara en mycket mer komplex människa och det är få gånger som jag sänker mig till att hålla mig kortfattat för jag vet inte hur man gör. Som sagt, vad är det personen vill veta? Vem är jag att bestämma det? Vill denne verkligen veta vad jag jobbar med?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback