Tysta vingslag

Morgon

Inatt såg jag en uggla för första gången i mitt liv. Visst, jag har säkerligen sett någon ledsen sådan på en djurpark i barndomen, men det här var den första i frihet. På väg mot Bokias nattöppet här i staden tittade jag upp mot den svagt lysande himlen och en silluett av en fågel svävade över hustaken. Inga vingslag hördes och det första ord som föll i munnen var: "Titta, en uggla!".

Jag har ingen aning om vad det var för sorts uggla, jag såg den bara sväva ljudlöst över tallarna för att sedan försvinna även fast jag fortsatte att speja förhoppningsfullt mot skyn.

Det här måste ha varit den billigaste bokrean någonsin för min del, på natten handlade jag inte ens för en hundralapp och under lunchen idag när jag och en klasskamrat stövlade iväg till Mjölbys Bokia fastnade jag bara i reahögarna. Fyndade en Diana Wynne Jones bok och lite annat smått och gott däremot.

Blanketten för anmälan om namnbyte har nu lämnats in till Skatteverket (namnet ger mig nästan mardrömmar, det låter så läskigt) och jag kan bara vänta och hålla tummarna. Snart kanske jag får det namn jag har lystrat till de senaste åren. Det enda jag funderar över är det där med att låta folk lära om sig som bara känner mig under det riktiga namnet, de får väl fortsätta att kalla mig det eftersom det namnet fortfarande kommer finnas kvar. Däremot har jag inga förhoppningar, jag får säkerligen avslag. Ingen idé att hoppas alltför mycket.

Kommentarer
Postat av: Yvonne

Jag handlade för nästan tvåhundra spänn... men så blev det bra böcker också! Expedition Neandertal - om snömän, fortsättningen på Grabben i graven bredvid - snacka om att känna igen barndom och en bok om kroppsmålning med tillhörande pennor. Oscar köpte en bok om organiserad brottslighet.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback