Ritualer

Fylla på vatten i vattenkokaren. En vattenkokare som egentligen var löjligt dyr jämfört med andra som fyller sin funktion även om de inte är lika snygga. Under tiden som vattnet väser sig varmt i den står jag och tittar in i skåpet ovanför bänken för att försöka komma fram till vilket te jag ska välja. Flyttar runt bland de färgglada teburkarna, öppnar locken, skakar runt lite på innehållet, luktar, sätter på locket, tar fram en annan burk.

Vattnet börjar tysta och hotar mig om att jag inte har lång tid kvar att fundera på och jag bestämmer mig. Tar den utvalda sorten till diskbänken, norpar åt mig teklämman som ligger på lur i diskstället för att vara nära till hands. Öppnar upp den, måttar halva full, skakar försiktigt av den, stryker av överflödigt, släpper spänningen och låter den dimpa ner den i den fläckiga tekoppen.

Vattnet har under tiden blivit färdigt och jag tar av kannan från plattan som hör till den, häller ner i koppen och känner den första doften av teet när de blandar sig med varandra. Häller ut överflödigt vatten i väl valda föremål i diskhon för att underlätta kommande diskning för att sedan ställa tillbaka den på sin rätta plats. Honung, en råkad sked till min stora kopp.

Tar med mig koppen i handen, släcker omedvetet ljuset i köket och försvinner ut i vardagsrummet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback