Beröring

Det blev en helnatt för min del, sista boken av Rowling lockade för mycket så sömnen inte fick fäste förrän fåglarna kvittrade och solen hade gått upp. Däremot har jag fortfarande den där lilla koncentrationssvårigheten som gör sig gällande då och då, som gör att böckerna svävar iväg och inte kan fånga hela mitt intresse. Detta gjorde att jag tittade på Discovery Mix vid midnatt för att få en paus, det var en av mina favoritdokumentärserier som visades.

Ett av avsnitten tog sig igenom begreppet beröring, vad det betyder för människorna. Det är löjligt att det ska vara så viktigt, i New York betalar de för att gå på så kallade "Cuddle Parties" bara för att få chansen att vara nära en annan mänsklig varelse. Experterna sade gång på gång att beröring är viktigare än sex och jag är böjd att hålla med där. För den mesta beröringen blir till slut sexuellt laddad vilket är ganska sorgligt. För min egen del så är det grymt irriterande eftersom jag då låser mig. Det är inte ofta genom åren som man har kunnat röra varandra utan att vara rädd för att det ska gå vidare (även om det inte behöver vara negativt heller..) och det har på sätt och vis blivit svårt för mig på det sättet.

Beröring är nog mer viktigt än mycket annat. Faktiskt är jag en ganska smetig människa som tycker om att peta på annat folk även om det inte alltid uppskattas av de andra. Därför är det så sorligt att det nu har gått så långt att de betalar för det. Att barndomen har stor betydelse för hur man utvecklar sig sedan, att det nyttjas åtskilliga terapitimmar för att återställa den balans av beröring.

Jag hade tänkt att skriva mer uttömmande, vackert formulerat och mer genomgående men jag läste just en
artikel som gjorde att jag kände mig tvungen att maila tidningen. Artikeln kan uppfattas lite som om det är spoilers i den men alla faktafel gjorde att gnällkärringen vaknade.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback