Biblioteket gjorde mig vacker

En lugn söndageftermiddag på biblioteket gjorde under för själen. Med Nine Inch Nails i öronen tassade jag nynnande runt mellan bokhyllorna i böljade kjol. Leendet var alltid på mina läppar och då och då lät jag fingrarna löpa efter bokhyllorna. Kände mig som en skogsalv i en lövsal, eller en älva bland blommor, lekte tittut mellan bokhyllorna även om ingen annan såg det.

Allt med mig själv kändes bättre, håret lockade sig mjukt runt mitt ansikte, kläderna gjorde mig rättvisa, rörelserna kändes naturliga och det kändes som om jag dansade runt bland böckerna. Det skulle inte ha förvånat mig om litteraturens ande hade kommit och gett mig en kyss på kinden.

Hemvägen hade jag ett leende i hela ansiktet även fast vinden frös mina naglar och böckerna tyngde min rygg. För på biblioteket är jag trygg, där vet jag var allt finns, där finns det stolar med höga ryggar att sjunka ner i med en bok, där finns det (oftast) tystnad, där finns det tid för ro.

Stackars de som inte läser.

Kommentarer
Postat av: Yvonne

Bibliotek är kärlek!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback