Olaglighetens onda cirkel

På texttv stod det att antalet olagliga nedladdare bara ökar, reklamfilmerna på dvdfilmerna undrar om man skulle stjäla en bil eftersom man laddar ner filmer och så fortsätter hamsterhjulet.

Det är ledsamt att det är så förbaskat lätt, i en värld där ett biobesök kostar runt hundralappen för vilken film som helst utan någon sorts nöjd kund-garanti är det svårt att motstå att ladda ner filmen istället för att titta på den gratis. Sedan att detta beteende inte hjälper till att hålla ner priserna är en annan sak. Lite som med strejkbrytare, det behövs bara en för att alla andra skall stjälpa och vem fan orkar betala multum egentligen? Upptäckte med hjälp av en bekant vad ett M3 simply är för något och jag dreglar vid tanken.

Ändå är det lite sorgligt att så mycket laddas ner när det är mer känsla att komma hem med en nyinköpt cdskiva, för jag skulle aldrig någonsin ladda ner en bok via nätet. (Harry Potter är det förbud att göra sådant på!) Däremot så orkar väl ingen bry sig även om det finns moraltanter här och var och jag önskar att jag var lika duktig som dessa.

Fast, vad väger bäst.. Sexhundra i engångskostnad eller upp till sexhundra för ett spel? Svårt för samvetet.

Ja, jag skulle kanske stjäla en bil också då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback