Lugn i kaos

Bara tanken på att kliva in i ett välfyllt antikvariat ger mig glädjerysningar över hela kroppen. Jag har svårt att låta bli att glida med fingrarna över ryggarna även om det kanske inte är böcker som faller mig i smaken. Bara tanken på att de finns där lugnar mig något oerhört. Den där speciella känslan när en ny bok har blivit inhandlad är som balsam för själen. Att promenera längsmed hyllorna i affärer och stryka med händerna över dem och inse att vissa av dem har den där magiska effekten som gör att jag faller in genom sidorna och till äventyret. Momo räcker ut sin hand för att dra bort mig från de grå männen, Silke betraktar mig med den där speciella ryckningen i näsan och jag funderar över vad han har tänkt att vinna från mig, Bastian skriker med mig när Artax går ner sig i träsket, de lever där mellan sidorna och låter mig nådigast följa med en stund.

Jag skulle aldrig kunna vara något annat än en materialist.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback