En dos kverulans

Den utbildning jag går så är det inbakat en termin praktik, annars får man inte det yrkesbevis som finns att tillgå när KY är avklarat.

Jag börjar bli en aning hatisk till det där med praktik, jag är den enda som inte har praktikplats i klassen och jag har tillbringat en timme med att ringa runt till åtta stycken guldsmeder varav bara en sade att jag skulle återkomma om ett par veckor. Däremot tror jag att jag vet vad domen blir på den med.

Ingen har tid, ingen har plats, ingen vill. Konkurrens är ju farliga saker, det kan ju vara farligt att lära ut den kunskap de besitter så att den kan fortsätta att ärvas ner. Gud förbjude, vi kan ju låta guldsmedsarvet fortsätta ännu ett par hundra år.  Det går ju verkligen inte för sig.

Nu finns det inte så mycket annat val än att pendla häcken av mig, eller helt enkelt inte få någon praktik och inte få mitt yrkesbevis. Härligt. Jag vill så väldigt gärna prova på hur det är ute i branschen men självklart satte jag mig i en sådan där idiotisk sits att vänta med det in i det sista. Det var meningen att jag skulle börja ringa runt under sportlovet men det blev inte så. Sedan skulle jag göra det på påsklovet men det blev inte heller så för att jag var upptagen av en massa annat skit.

Så nu sitter jag i den grop jag har grävt och tjurar.

Visst, jag kan väl tänka mig att pendla till Stockholm, det är säkerligen billigare än det jag betalar nu.. Eh, nej... Det var det inte. Jaha.

Nehej. Vem behöver praktisera? Kanske dags att jag började växa upp och tog mig ett riktigt jobb kanske istället för att drömma vidare på något jag inte kommer arbeta som?

Förbannade, helvete, djävlars, djävlar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback