Chai latte

Chai latte

Chai latte är en sådan där trendig sak som har dykt upp över allt. På MIN tid när jag och en vän gjorde det så hette det bara chai-te. Hon hade köpt en påse med te från Indiska och vi stod och experimenterade hemma hos hennes mor, jag stod och vispade varm mjölk så fluffig som det gick och vi blandade ihop det och tillsammans så smakade det ganska.. mjölkigt. Sedan försvann det teet in i glömskan, det luktade gott men tanken på varm mjölk (jag gillar inte riktigt lukten av värmd mjölk, traumatiska upplevelser från barndomen med mannagrynsgröt och vidbränning..) fick mig snabbt på andra tankar.

Sedan har jag bara druckit chai-te sådär som jag dricker mitt vanliga te, lite mjölk, lite sötning. Sedan drack jag chai latte när jag fikade med lite löst folk och jag försökte mig på att göra en hemma igen med illa resultat. Återigen för mycket mjölk, mjölk är läskigt när den är varm.

Det gick ett par månader och återigen upptäckte jag hur jädra gott det var och satte mig för att googla recept. Nu har jag lyckats med att få fram ett acceptabelt recept även om den inte går att mäta sig med sådan gjord på någon sorts smaksatt sirap... Mitt mjölkskum smakar mjölk, på Melkers smakar även det mums. Men, men. Den är helt klart en bra ersättare i brist på annat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback